RSS feed
Comments Feed

سايت‌هایی که می‌‌بینم:

The NY Times
Slashdot.org
kurzweilai
The New Yorker



نوشتن نیکوست و تفکر نیکوتر.
-هرمان هسه


صفحه‌ی اصلی آرماتيل


Monday, September 25, 2006

[+]  تصور

کتابي با عنوان «بعد دهم» در مورد بعدهاي بالاتري که مي‌تونيم تصور کنيم، وجود داره. در اين فايل فلش با عنوان Imagining the Tenth Dimension ايده‌ي مطرح شده در اين کتاب به شکل جالبي به تصوير کشيده شده.
چيزي که بيشتر توجه من رو جلب کرد، توصيف زيباي اون از خم‌شدن‌ها بود، (مورچه رو در شکل مي‌بينيد که روي يک روزنامه‌ي خم شده قرار داره و مي‌خواد در دنياي دو-بعدي نقش مورچه‌ي-با-کرامات رو بازي کنه؟‌!‌ ;) و همچنين توضيح‌اش در مورد سفر در ابعاد پايين‌تر. مثلاً شناختن يک بعد چهارم به اسم «زمان»، اجازه مي‌ده در سه بعد پايين‌تر سفر کنيم، امروز اينجاييم و فردا يک جاي ديگر، يک شعبده‌ي واقعي!



نمي‌دونم شايد شما هم بعد از ديدن‌اش به اين فکر کنين که اين عدد ده از کجا اومده؟ شايد اگر سي‌صد سال پيش همچين چيزي وجود داشت، عدد ده رو «مقدس» مي‌دونستيم. به هر حال چيزي که مسلم‌ه توقف تصور بعد‌هاي بالاتر در عدد «ده»، به خاطر ساختار اين دنيا نيست و شکل تفکر ما و ابزار‌هاي رياضي که استفاده مي‌کنيم منتهي به چنين چيزي مي‌شه. دوست‌دارم ببينم چطور مي‌شه از اين انتها خلاص شد.

پ.ن: فايل شامل قسمت‌هايي گفتاري هم هست، بنابراين بسته به سرعت ارتباط با اينترنت ممکن‌ه دريافت اون يک مقداري طول بکشه که خب، براي من ارزش‌اش رو داشت.
پ.ن2: اولين بار فکر مي‌کنم اين رو از وبلاگ Jevona ديدم.

By Armatil at 9/25/2006 05:48:00 PM  ||   link to this postˆ  || 



:نظرشما

__


Best viewed in 1024x786
This page is powered by Blogger. Isn't yours?

وبلاگ‌هايي که می‌‌بینم، یک نگاهی بیندازید



آرماتيل را به ليست خود اضافه کنيد.
[+]footer

All rights reserved for Armatil.com © 2003~2006