RSS feed
Comments Feed

سايت‌هایی که می‌‌بینم:

The NY Times
Slashdot.org
kurzweilai
The New Yorker



نوشتن نیکوست و تفکر نیکوتر.
-هرمان هسه


صفحه‌ی اصلی آرماتيل


Monday, September 04, 2006

[+]  ما به دنبال مساله‌ي بزرگ‌تر مي‌گرديم

    روزگاري، تقريباً همان‌ زمان‌هايي که کامپيوتر شخصي‌ام يک کمودور 64 بود و به جاي مانيتور به تلويزيون متصل مي‌شد؛ بزرگ‌ترين دغدغه‌ام اين بود که چطور مي‌توانم الگوريتم‌هايي را که در کامپيوتر اجرا مي‌کنم، در دستگاه‌هاي کوچک نيز پياده کنم. آن‌زمان تنها چيز‌هاي کمي از ترانزيستور، مدار‌هاي منطقي ساده و رله‌ها مي‌دانستم و پياده‌سازي الگوريتم‌هايي که در حالت‌هاي مختلف رفتار متفاوتي بروز دهد آن‌چنان برايم پيچيده مي‌نمود که آرزوي طراحي چنين مداري برايم يک آرمان دست‌نيافتني بود. ايده‌هاي فراواني براي ساختن چيزهايي داشتم که پيش‌نياز آن توانايي وارد کردن الگوريتم‌هاي نرم‌افزاري به مدارهاي الکترونيکي بود. ديري نگذشت که همين نوع آرمان‌ها باعث شد در رشته‌اي درس بخوانم که در آن فهميدم چيز‌هايي مانند ميکروکنترلر و ميکروپروسسور وجود دارند که آرمان من را تحقق مي‌بخشند. دست يافتن به آرزوي ديرينه، خوشحالي ديرپايي را نتوانست ايجاد کند. حتي تمام آن ايده‌هايي که روزگاري منوط به داشتن اين دانش بودند نيز از بين رفتند. آرمان تا وقتي دست نيافتني‌ست زيباست.

    به نظرم مي‌رسد مهندسي‌خوانده‌هايي که اکنون علوم انساني را دنبال مي‌کنند در ارائه‌ي تئوري‌هاي تحليل و راه‌‌حل‌هاي کاربردي موفق‌تر خواهند بود. با توجه به اينکه در علوم مهندسي ممکن است ( و لزوماً هميشه هم‌ اين‌طور نيست.) روش برخورد و حل مساله‌‌هاي ساده‌اي که در برخوردمان با اشيا ساده‌ي دنياي پيرامون‌مان شکل مي‌گيرند، آموخته شود؛ اين آموزه مي‌تواند به عنوان پله‌ي اوليه‌ براي حل مساله‌هاي پيچيده‌تري که از تعامل موجودات پيچيده‌اي به اسم انسان شکل مي‌گيرند نيز استفاده شود؛ چيزي که به نظرم کمبود آن باعث ارائه‌ي نظريات کم‌تر اجراييي مي‌شود که انساني‌ خوانده‌هاي بدون ديد مهندسي ارائه مي‌نمايند.

    دوستي مي‌گفت سن‌وسال‌مان ديگر ايجاب مي‌کند که حال‌وحوصله‌‌ي سر کلاس نشستن را نداشته باشيم. نمي‌دانم اقتضاي سن است يا شرايط محيطي‌ ( البته محيطي که اکنون آن دوستم در آن قرار دارد بسيار با محيط پيرامون من متفاوت است.)، اما فکر مي‌کنم نکند اين هم از نوع همان آرمان‌هاي دست‌يافتني باشد. از همان نوع سؤال‌هايي که مي‌دانيم حتي با وجود پيدا کردن راه‌حل، بازهم اتفاق بزرگي نخواهد افتاد.

    شايد به همان دليل است که چند وقتي‌ست کتاب‌هايي مي‌خوانم که کد روي جلدشان به جاي اينکه با Q، QA و QC شروع شوند با B و BF شروع مي‌شوند، شايد فکر مي‌کنم اين همان مساله‌ي بزرگ‌تر است.



مرتبط با اين موضوع در وبلاگ آرماتيل: get ready to take-off

By Armatil at 9/04/2006 04:45:00 PM  ||   link to this postˆ  || 



:نظرشما

__


Best viewed in 1024x786
This page is powered by Blogger. Isn't yours?

وبلاگ‌هايي که می‌‌بینم، یک نگاهی بیندازید



آرماتيل را به ليست خود اضافه کنيد.
[+]footer

All rights reserved for Armatil.com © 2003~2006